”Väldigt nöjda med vårt digitala event som vi genomförde hos och med stöttning av ett mycket duktigt team på Mbrace.” – Linda Buch, BWH Group
Att genomföra en studioproduktion är en spännande och kreativ process! Det kan handla om livesändning, videoproduktion, digitalt event eller någon annan form av produktion. Oavsett vilken typ av produktion du ska göra finns det gemensamma nämnare som bidrar till framgång. Vi listar våra bästa tips nedan!
Tips för en lyckad studioproduktion: 💡
1. Förberedelse och planering:
- Utveckla en tydlig vision för projektet och sätt mål, ambitionsnivå och önskade resultat.
- Skriv ned en detaljerad produktionsplan som inkluderar tidslinjer, budget och resurser.
2. Val av studio:
Välj en studio som passar dina behov och budget.
Viktiga saker att tänka på när man väljer en studio är bland annat:
- Resväg till studion. Kan man ta sig dit med kommunaltrafik eller krävs andra färdmedel? Finns det parkering i sådant fall?
- Storlek på studio. Ska man kunna bjuda in publik? Om ja, hur många gäster ska få plats i studion?
- Skräddarsydda krav. Har din produktion specifika behov? Om ja, kan studion tillgodose dessa?
3. Tekniska krav:
Säkerställ att studion uppfyller produktionens tekniska krav. Det kan handla om:
- Tillgång till LED-vägg och möjlighet att skräddarsydd vad som visas på denna.
- Tillgång till avancerad mjukvara för att kunna visa komplicerad grafik i sändning/inspelning.
- Möjlighet att ha med talare/gäster på länk.
4. Möblering och rekvisita:
- Var noga med att välja möbler och rekvisita som skapar den önskade atmosfären för att få rätt känsla i studiomiljön. Målet är att tittaren ska känna en visuell koppling mellan det vi ser i rutan och avsändarens varumärke/branding.
5. För-produktion:
- Repetera och förbered ditt material ordentligt innan inspelningen påbörjas.
- Förbered manus, musiksegment samt andra eventuella arrangemang i förväg.
- Använd dig av ett inspelningsschema eller körschema som tydligt beskriver vad som ska ske under sändningen/inspelningen. Ladda ned mall för körschema här.
6. Efterbearbetning:
- Se till att du har en resurs bokad direkt efter inspelning för efterbearbetning och redigering.
- Oavsett om du väljer att livestreama din produktion eller för-inspela vill du säkerställa att det finns möjlighet för eventuella finjusteringar innan publicering.
7. Kommunikation:
- Kom överens om kommunikationskedjan med alla inblandade, inklusive tekniker, musiker, programledare och andra medverkande. Med andra ord bestäm i förhand vem som kommunicerar med vem och gällande vad.
8. Back-up och säkerhet:
- Ha en back-up plan för att hantera tekniska problem och nödsituationer.
Att genomföra en studioproduktion är som sagt en rolig och kreativ process men också något som kan kännas övermäktigt när man inte vet vart man ska börja. Följer du de här åtta stegen så är du en bra bit på vägen för att lyckas med din framtida studioproduktion.
Önskar du konsultation kring din kommande studioproduktion? Klicka här för att boka möte med en producent på Mbrace.
För mer tips och idéer om hur du kan skapa framgångsrik marknadsföring och kommunikation – prenumerera på vårt #nyhetsbrev ”Mbrace tipsar”! 👍
mars 26, 2024 at 10:07 f m | Uncategorized