title

”Demokratin betyder ingenting om vi inte kan göra informerade val” – Martin Kaba, producent på Mbrace. I Regeringskansliets kommunikationspolicy står det att ”Demokratisk styrning förutsätter kommunikation.” Idag har alla myndigheter en kommunikationsskyldighet där bland annat höga krav ställs på tillgänglighet samt att kommunikationen i fråga förs på ett enkelt och begripligt vis.

Vi har pratat med två av våra erfarna producenter på Mbrace Martin Kaba och Tania Marti som båda har hjälpt några av Sveriges största myndigheter med rörlig kommunikation och här är deras bästa tips för att lyckas:

Tre tips för att lyckas med rörlig kommunikation som offentlig myndighet 💡

  1. Du är där för att föra vidare information om ett budskap som är större än personerna som deltar och större än dig själv. Innehållet är dessutom något som berör och påverkar medlemmar i vårt samhälle. Vårt tips: gör det så enkelt och tydligt som möjligt så att målgruppen på ett begripligt vis kan ta in informationen som ni skickar ut. 
  2. Det kan ofta vara känslig information som ska skickas ut där man dessutom inte riktigt vet hur målgruppen kommer att reagera. Den här kombinationen leder ofta till hög nervositet för alla inblandade. Vårt tips: förbered, förbered, förbered. All information ni kan ge till teamet i förhand är guldvärt för att kunna förbereda och säkerställa en god och hög kvalitet.
  3. Innehållet för en livesändning eller en videoproduktion är ofta något som en expert eller kommunikatör i organisationen har stenkoll på. Det viktiga här blir att välja en partner som kan sköta själva produktionen.Vårt tips: testa en potentiell partner innan ni signerar något avtal. Här får ni också en tydlig bild av vad ni önskar hos en partner och vilka krav som ska uppfyllas för framtida samarbeten. 

För att höra mer kan ni lyssna vidare på Tania och Martin i avsnitt 2 av Mbracepodden: https://feeds.acast.com/public/shows/mbrace-podden

Vår slutsats? Att göra en livesändning eller en videoproduktion kan kännas nervöst speciellt när man som avsändare har höga krav på sig och kommunicerar kring känsliga frågor som berör individer i vårt samhälle. Samtidigt är rörlig kommunikation ett enormt effektivt verktyg för att på riktigt nå ut till hela samhället och säkerställa en demokratisk dialog. Så kom ihåg: gör det så enkelt och tydligt som möjligt för att säkerställa att informationen inte bara skickas ut men också tas emot.


För mer tips och idéer om hur du kan skapa framgångsrik marknadsföring och kommunikation – prenumerera på vårt #nyhetsbrev “Mbrace tipsar”!

september 26, 2023 at 2:27 e m | Uncategorized