title

”Mitt trick är att jag aldrig vet vad min första mening är utan jag kliver upp på scenen och känner av rummet. – Michael Jacobsson, Senior media and Communications adviser Swedbank

Vi har alla suttit i dem där brainstorming mötena där tankar och idéer fått flöda fritt. VD:n ska komma inridande på en dinosaurie, marknadschefen ska komma åkandes ner för en skidbacke och CFO:n ska rappa fram kvartalsrapporten.

Och vi har alla varit med om hur allt känns så görbart innan man sakta men säkert stöter på hinder efter hinder och helt plötsligt känns allt i stället helt omöjligt.

Så hur gör man egentligen det till synes omöjliga möjligt? I höstas medverkade Michael Jacobsson, den ostoppbara entreprenören, i Mbracepodden där han gav sina bästa tips för att lyckas med just detta.

Mbracepodden Avsnitt 4, Swedbank – intervju med Michael Jacobson den ostoppbara entreprenören

Hur gör man det till synes omöjliga möjligt? 💡

1. Hur man får igenom en kreativ idé: att få igenom och genomföra en kreativ idé i en större organisation är inte alltid så lätt. Här är Mickes tips:

  • Prata runt, bolla idéer, och skapa behov.
  • Se till att hålla lågan brinnande och ha energin att dra i projekten.
  • Bygg och expandera ditt nätverk, ett stort och varierat nätverk kan vara det som gör den stora skillnaden för att både få igenom en idé i organisationen och dessutom lyckas genomföra denna.

2. Hur du bygger ditt nätverk:

  • Var genuint nyfiken på andra människor.
  • Ta en titt i spegeln innan du kliver ut genom dörren – är det här en person som jag skulle vilja möta ute?
  • Tänk på hur du vill att det ska kännas efter att du lämnat ett rum – vilken känsla lämnar du efter dig?
  • Ta på dig ett leende när du lämnar hemmet på morgonen. Vaknar du upp en morgon och känner att du inte kan göra detta, ta då åtminstone på dig ”tjänsteleendet”.

3. Omge dig av ett team med driv och energi:

  • Kollegorna och den gemensamma energin är det allra viktigaste för att lyckas.

4. Känna, göra, veta: se till att du kan svara på följande frågor för alla dina produktioner:

  • Vad vill vi att tittaren ska känna?
  • Vad vill vi att tittaren ska göra?
  • Vad vill vi att tittaren ska veta?

”Är du ny på jobbet, räck upp handen även om det känns obekvämt…” – Michael Jacobsson, Senior media and Communications adviser Swedbank

Ja hur gör man då det till synes omöjliga möjligt? En tydlig röd tråd som återkom i samtalet med Micke var just den mänskliga faktorn, att genuint vara intresserad av andra människor, att alltid vara nyfiken och viljan att lära sig mer i en bransch och värld som konstant fortsätter att utvecklas.

För att lyssna på hela podd-avsnittet med Micke, klicka här.


För mer tips och idéer om hur du kan skapa framgångsrik marknadsföring och kommunikation – prenumerera på vårt #nyhetsbrev “Mbrace tipsar”! 👍


januari 28, 2024 at 4:44 e m | Uncategorized